Vesti dana predstavljaju informacije o nekom događaju, ili seriji usko povezanih događaja, koji su obeležili određeni vremenski period – uglavnom je u pitanju ciklus od nedelju ili mesec dana.
Takav način „tretiranja“ vesti je rezervisan uglavnom za događaje koji zaokupljaju veliku pažnju javnosti i ostavljaju dugotrajne posledice na društvo, urezujući se u njegovu kolektivnu svest.
Zbog toga vesti dana odudaraju od klasičnih vesti, koje prema ustaljenom verovanju „žive“ samo 24 časa, nakon čega se smenjuju novim informacijama i sadržajima.
Kakvi događaji postaju vesti dana
Vesti dana mogu biti važna otkrića koja su dugo bila skrivena od javnosti, poput zlostavljanja holivudskih glumica od strane moćnika iz filmske industrije; velike prirodne katastrofe, kao što su bile nedavne poplave u Nemačkoj ili uragan Katrina; važna suđenja, poput procesa protiv O. Dž. Simpsona, američkog sportiste i glumca koji je ubio svoju suprugu.
To su i incidenti poput atentata na poznate i važne ličnosti, kao što su Džon Lenon ili Džon Kenedi, zatim teroristički napadi poput onog koji se desio u Njujorku 11. septembra 2001. godine, ili upada u redakciju lista Šarli Ebdo u Parizu.
Ne postaju samo događaji koji nas iznenade vesti dana, već to mogu biti i događaji koji se ponavljaju na svakih nekoliko godina, poput Olimpijskih igara, velikih sportskih takmičenja ili parlamentarnih i predsedničkih izbora.
Tako izbori na svakih nekoliko godina postaju glavna tema televizijskih emisija, štampanih i internet medija, koje analitičari i učesnici komentarišu mesecima pre samog glasanja, i nastavljaju da analiziraju i nakon objavljivanja rezultata.
Kako redakcije prate vesti dana
Mediji tretiraju vesti dana na poseban način, što uglavnom iziskuje velike napore od novinara i cele redakcije. To uključuje prekovremeni rad, u profesiji za koju iovako važi pravilo da radno vreme ne postoji, ali i finansijske troškove, kao što su avionske ili autobuske karte, hotelske sobe itd.
Ako je televizija u pitanju, vesti dana obično imaju posebne emisije koje su im posvećene, u kojima gostuju osobe koje se razumeju u događaj o kome se raspravlja. Takve emisije često poremete unapred utvrđeni program, što još jednom pokazuje kolika se važnost pridaje događajima koji postaju vesti dana.
U štampanim medijima važni događaji koji postaju vesti dana zauzimaju glavno mesto na naslovnici, ali i veliki broj strana unutar same novine, i vrlo često je u redakciji formirana grupa novinara koji će se baviti samo određenim događajem čija je važnost prepoznata od strane uredništva.
Što se tiče internet medija, pre svega portala, novinari pretvaraju vesti dana u takozvane blogove – gde su sve informacije o događaju koji je predmet izveštavanja hronološki napisane na jednom mestu. Prednost takvog rada je što se nove informacije mogu dodavati sa razvojem događaja, isto kao i multimedijalni sadržaj, ali se i naslov može menjati da što bolje oslika suštinu vesti. Na portalima vesti dana uglavnom možete prepoznati tako što u naslovu imaju prefiks UŽIVO.
I pored važnosti događaja koji predstavljaju, vesti dana u jednom trenutku prestanu da budu zanimljive, i postaju opšte poznata činjenica, a ne novitet, zbog čega se interesovanje za njih polako smanjuje.
Kada se to desi, i mediji prestaju da „guraju“ određeni događaj u prvi plan kao vest dana, njihovo mesto će zauzeti nešto novo, drugačije… Točak informacija se okreće, i ako je jedna stvar sigurna, to je da ćemo uvek imati dovoljno novih vesti na stranama novina, portalima koje pratimo preko telefona ili na televizijskim kanalima.